Rozliczanie opłat
Opłaty za reklamę banerową mogą być rozliczane w kilku systemach:
- CPM (cost per thousand impressions) – cena za tysiąc odsłon banera; jest najmniej atrakcyjnym modelem cenowym, gdyż prócz wyświetleń niczego nie gwarantuje, począwszy od tego czy baner zostanie zauważony po przełożenie na wzrost liczby odwiedzin strony,
- CPC (cost per click) – cena za jedno kliknięcie w baner; model CPC jest zdecydowanie bardziej atrakcyjny, gdyż przedsiębiorstwo zapłaci nie za wyświetlenia, a jedynie za kliknięcia w baner, równoznaczne z przejściem Internety na jego witrynę, gdzie będzie mógł on zapoznać się z ofertą,
- CPA (cost per action) – cena za uzgodnioną z reklamodawcą, podjętą przez użytkownika akcję (np. zapisanie się na listę adresową, wysłanie zapytania przez formularz kontaktowy, pobranie pliku, dokonanie zakupu jeśli witryna ma charakter sklepu internetowego itp.); model ten jest najatrakcyjniejszą formą dla reklamodawcy, jednak bardzo trudno znaleźć witryny lub sieci reklamowe, które zgadzają się współpracować w ten sposób,
- FF (Flat Fee) - model w którym opata zależy od wielkości i czasu emisji reklamy, nie ma znaczenia natomiast liczba wyświetleń i kliknięć; powoli wychodzi on z użycia, jednak jest jeszcze stosowany przez małe, niszowe serwisy, ze względu na swoją prostotę.
System naliczania opłat za emisję reklamy jest tu jedną z ważniejszych kwestii i należy się mu szczególna uwaga. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się tu być przetestowanie wszystkich dostępnych możliwości rozliczania reklamy, co pozwoli na wybranie tego najkorzystniejszego.