Reklama radiowa

Medium reklamowe jakim jest radio, z natury rzeczy oddziałuje wyłącznie na zmysł słuchu. Daje tym samym możliwość jedynie opowiadania o produkcie i jego zaletach, bez jego pokazania. Ograniczenie to w sposób częściowy można obejść poprzez użycie efektów dźwiękowych. Dźwięki np. szumu morza, kaszlu czy pisku opon, wywołują określone skojarzenia pobudzając wyobraźnię słuchacza. Mimo że nie możem niczego bezpośrednio pokazać, możemy sprawić aby słuchać "zobaczył" to oczami wyobraźni. Podawane na antenie ogłoszenia docierają do osób załatwiających sprawy w urzędach, czekających u lekarza, słuchających radia w samochodach czy też w miejscach pracy. Jej zaletą z pewnością jest fakt, iż reklamę łatwiej wysłuchać niż przeczytać, a równocześnie może ona odsyłać do reklam drukowanych czy tez stron internetowych, na których podane zostaną szczegółowe, bardziej obszerne informacje. Zaletą jest także prostota, łatwość i szybkość przygotowywania haseł oraz niewygórowane koszty produkcji i emisji. Reklama radiowa ze względu na swą specyfikę powinna być łączona z reklamą w innych mediach. Podawane w niej trudne do zapamiętania, a istotne informacje, takie jak choćby numer telefonu, łatwo mogą umknąć słuchaczom. Z tego względu konieczne jest też podawanie informacji w określonej sekwencji. Cena takiej reklamy jest zależna od zasięgu rozgłośni i czasu emisji. Jako wady można wymienić to, że pora emisji reklamy musi być dobrze przemyślana, tak aby wysłuchało jej jak największe audytorium o pożądanym profilu. Ze względu na to, że radia słuchają często ludzie równocześnie wykonujący inne czynności, które pochłaniają ich uwagę (np. jazda samochodem, praca itp.), często zdarza się tak, ze reklamy są słuchane bez zwracania uwagi na ich treść. Dla małych przedsiębiorstw regionalne i lokalne rozgłośnie radiowe stanowią atrakcyjną formę docierania do potencjalnych nabywców. Jednak jak już wyżej wspomniano małe przedsiębiorstwa powinny skłaniać się raczej do łącznia reklamy w radiu z innymi formami, takimi jak materiały drukowane, czy umieszczane na stronach internetowych. Jest to uzasadnione tym, że formy te są mniej „ulotne” i mogą przekazywać znacznie większą ilość informacji, co pozwala na uzyskiwanie większych efektów z prowadzonych działań.

Copyright © 2007 - 2008