Pozycjonowanie, czyli promowanie witryny firmy w naturalnych wynikach wyszukiwania, polega na podejmowaniu działań mających na celu umieszczenie adresu internetowego witryny na jak najwyższej pozycji w rankingach wyszukiwarek dla określonych słów kluczowych. Na pozycjonowanie składają się: tworzenie treści witryny zawierającej słowa kluczowe, optymalizacja jej kodu pod kątem wyszukiwarek oraz zdobywanie prowadzących do niej linków z innych witryn. Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym a jego efekty są zależne od algorytmów stosowanych przez wyszukiwarki, konkurencyjności słów kluczowych itp. Tę formę promocji małe przedsiębiorstwo może prowadzić we własnym zakresie jedynie w sytuacji kiedy interesujące go słowa kluczowe cechują się bardzo małą konkurencyjnością. Wymaga to oczywiście przynajmniej podstawowej wiedzy na temat czynników istotnych dla wyszukiwarek przy ocenie wartości strony, poświęcenia czasu na przygotowanie witryny pod tym kątem (jej struktury i zawartości merytorycznej) i zdobywanie linków, co często jest poza zasięgiem małego przedsiębiorstwa. W przypadku wielu firm pozycjonujących swoje witryny na identyczne słowa kluczowe konieczne jest zlecenie tego zadania zewnętrznej firmie specjalizującej się w świadczeniu usług z zakresu SEM.