Słowa "reklama w Interenecie" chyba każdemu kto choć raz "widział" Internet kojażą się z banerem. Często mocno utrudniającym dotarcie do właściwej treści strony, często źródłem frustracji i zdenerwowania.
Generalnie rzecz biorąc baner to szeroki pasek graficzny, przekazujący treści informacyjne bądź reklamowe. Najczęściej jest wykonany w technologii Flash (wcześniej GIF lub JPG). Pierwszy internetowy baner został zaprezentowany w październiku 1994 roku w ramach kampanii reklamowej AT&T, amerykańskiego koncernu telekomunikacyjnego. Do chwili obecnej wykształciły się najróżniejsze jego formy, począwszy od niewielkich, statycznych obrazków, po pełnoekranowe animacje, często interaktywne i zawierające dźwięk. Mimo iż wyświetlanie banerów już samo w sobie jest dla firmy reklamą, to jednak ich zadanie sprowadza się głównie do przykucia uwagi i skłonienia internauty do kliknięcia. Zostaje on wtedy przeniesiony na reklamowaną witrynę, gdzie może znaleźć więcej informacji na temat zarówno firmy jak i jej oferty. Przede wszystkim są one odnośnikiem prowadzącym na witrynę, a same w sobie jedynie pośrednio reklamują firmę czy jej ofertę.
Do tej pory wykształciło się kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt form reklamy banerowej. Najważniejsze grupy jakie można wyróżnić to:
Zamierzając reklamować firmę lub stronę przy pomocy reklamy graficznej niezmiernie istotne jest uprzednie testowanie jej formy i treści. Trudno bowiem z góry określać, które kompozycje haseł reklamowych i grafik będą najskuteczniejsze. Testowanie kilku wersji pozwala wyłonić reklamy najlepiej spełniające swoje zadanie, to znaczy uzyskujące lepsze rezultaty przy takich samych nakładach finansowych.
Z punktu widzenia małego przedsiębiorstwa i jego najczęściej niewielkiej skali działania, ważne jest aby banery, jeśli są stosowane, były umieszczane tylko na stronach których treść jest silnie powiązana tematycznie z charakterem jego działalności lub jego ofertą. Błędem jest kierowanie reklamy do jak największej liczby przypadkowych odbiorców. W przypadku większej obszerności serwisu na którym firma zamierza emitować reklamę, bardziej zasadne jest umieszczanie banerów na jego podstronach, niż na stronie głównej. Im silniej wyspecjalizowana w danej tematyce i im „głębiej” w serwisie umieszczona jest podstrona wyświetlająca baner, tym mniej osób ją zobaczy. Jednocześnie jednak wzrasta prawdopodobieństwo, że będą to osoby potencjalnie bardziej zainteresowane ofertą, a ostatecznie dotarcie właśnie do takiej grupy dla każdego przedsiębiorstwa jest priorytetem. Mniejsza skala emisji jest również uzasadniona zwykle proporcjonalnym do niej obniżeniem kosztów.
W przypadku małych firm, dysponujących niewielkim budżetem, generalnie kupowanie emisji reklamy banerowej w portalach i sieciach reklamowych nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jej skuteczność, czyli po prostu liczba osób, które kliknęły w reklamę w stosunku do ogólnej liczby wyświetleń, najczęściej pozostaje na bardzo niskim poziomie. Na dodatek te osoby, które odwiedziły witrynę dzięki reklamie, rzadko kończą wizytę kontaktem z firmą czy dokonaniem zakupu. Stąd rozpowszechniająca się opinia o niskiej skuteczności tej formy reklamy, a także jej powolnym ustępowaniu na rzecz prostych, tekstowych linków sponsorowanych. Dla małych przedsiębiorstw, nastawionych na doraźne efekty działań reklamowych, rzadko są one opłacalne.
Nieco przychylniej reklama ta wypada w świetle przeprowadzonych w USA badań. Mówią one o tym, że ocena kampanii banerowych oparta o liczbę wygenerowanych odwiedzin, powoduje niedoszacowanie ich efektywności i nie odwzorowuje rzeczywistego wpływu, jaki wywierają. Tak samo jak w przypadku tradycyjnych reklam, mogą one skutkować zakupem po upływie pewnego czasu. Mówią również, że banery sprawdzają się jako środek nakłaniania już wcześniej pozyskanych klientów do szybszego powrotu na stronę WWW i dokonania kolejnych zakupów. Z tego względu używanie banerów do reklamy marki może być uzasadnione i przynosić efekty. Istotnym problemem, zwłaszcza dla firm dysponujących niewielkim budżetem, jest jednak ogromny koszt takich kampanii, które aby skutecznie promować markę muszą być zakrojona na dużą skalę. Z tego względu o wiele bardziej zasadne jest długotrwałe wyświetlanie banerów na wąsko wyspecjalizowanych serwisach, odwiedzanych przez potencjalnych klientów przedsiębiorstwa, niż podobna reklama w sieciach i portalach.