Reklama graficzna

Słowa "reklama w Interenecie" chyba każdemu kto choć raz "widział" Internet kojażą się z banerem. Często mocno utrudniającym dotarcie do właściwej treści strony, często źródłem frustracji i zdenerwowania.

Generalnie rzecz biorąc baner to szeroki pasek graficzny, przekazujący treści informacyjne bądź reklamowe. Najczęściej jest wykonany w technologii Flash (wcześniej GIF lub JPG). Pierwszy internetowy baner został zaprezentowany w październiku 1994 roku w ramach kampanii reklamowej AT&T, amerykańskiego koncernu telekomunikacyjnego. Do chwili obecnej wykształciły się najróżniejsze jego formy, począwszy od niewielkich, statycznych obrazków, po pełnoekranowe animacje, często interaktywne i zawierające dźwięk. Mimo iż wyświetlanie banerów już samo w sobie jest dla firmy reklamą, to jednak ich zadanie sprowadza się głównie do przykucia uwagi i skłonienia internauty do kliknięcia. Zostaje on wtedy przeniesiony na reklamowaną witrynę, gdzie może znaleźć więcej informacji na temat zarówno firmy jak i jej oferty. Przede wszystkim są one odnośnikiem prowadzącym na witrynę, a same w sobie jedynie pośrednio reklamują firmę czy jej ofertę.

Do tej pory wykształciło się kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt form reklamy banerowej. Najważniejsze grupy jakie można wyróżnić to:

  • baner,
  • billboard,
  • skyscraper,
  • boks śródtekstowy,
  • button,
  • pop-up i pop-under,
  • intersitial,
  • toplayer,
  • oraz watermark.
Baner tradycyjny, to graficzny element o treści reklamowej umieszczany w górnej części strony. Kliknięcie w jego obszarze powoduje przeniesienie użytkownika do reklamowanego serwisu. Standardowy rozmiar to 468x60 pikseli. Jego modyfikacje to interaktywny baner rozwijany, który „rozwija się” po najechaniu na niego kursorem myszy do większego rozmiaru (468x240 pikseli), co pozwala na pokazanie dodatkowych treści oraz baner pływający, który po wyświetleniu jest stale widoczny w tym samym miejscu okna przeglądarki, przesuwając się wraz z przewijaniem treści strony. Dzięki temu pozostaje zawsze widoczny dla odwiedzającego serwis. Zwykle zawiera krzyżyk odsyłający go w standardowe miejsce. Billboard (megabaner) to baner, jednak o znacznie większym rozmiarze (maksymalnie – 750x100). Tak jak baner również posiada swoją rozwijaną (do rozmiarów 750 x 400) i pływającą odmianę. Skyscraper w odróżnieniu od banera jest formą pionową, umieszczana na szczycie jednej z bocznych kolumn strony. Rozmiar standardowy to 120x600, maksymalny - 160x600 pikseli. Posiada rozwijaną i pływającą wersję. Kolejna forma to boks śródtekstowy (rectangle), który umieszczany jest centralnie wewnątrz treści prezentowanych na stronie (rozmiary 300x125 lub 300x250 pikseli). Button jest stosunkowo niewielką i przez to nie rzucającą się w oczy formą o standardowych rozmiarach 120x60 pikseli, najczęściej wykorzystywaną przez wzajemnie reklamujące się, spokrewnione tematycznie serwisy. Okna pop-up i pop-under to graficzna reklama, najczęściej dynamiczna, o różnych wielkościach, wyświetlana w oddzielnym oknie przeglądarki po wejściu użytkownika na dany serwis. Pop up wyświetla się „na wierzchu” głównego okna przeglądarki, pop-under natomiast „pod spodem”- w ten sposób kontakt z reklamą następuje dopiero po jego zamknięciu. Intersitial nazywany też spotem internetowym jest reklamą w formie pełnoekranowej animacji (z dźwiękiem) całkowicie przykrywającą treść strony. Reklama ukazuje się zaraz po załadowaniu strony lub jeszcze przed jej wyświetleniem. Kreacja musi zawierać przycisk, który ją zamyka. Toplayer to reklama w formie animacji (z dźwiękiem) w przeciwieństwie do spotu internetowego jedynie częściowo zakrywająca treść strony. Jest wyświetlana w dowolnym jej miejscu nad jej treścią, najczęściej ma wymyślne, nieregularne kształty. Tapeta (watermark) to forma reklamowa umieszczona w tle witryny, najczęściej zawierająca logo reklamodawcy. Watermark jest najczęściej wykorzystywany jako jeden z elementów złożonych akcji promocyjnych.

Zamierzając reklamować firmę lub stronę przy pomocy reklamy graficznej niezmiernie istotne jest uprzednie testowanie jej formy i treści. Trudno bowiem z góry określać, które kompozycje haseł reklamowych i grafik będą najskuteczniejsze. Testowanie kilku wersji pozwala wyłonić reklamy najlepiej spełniające swoje zadanie, to znaczy uzyskujące lepsze rezultaty przy takich samych nakładach finansowych.

Z punktu widzenia małego przedsiębiorstwa i jego najczęściej niewielkiej skali działania, ważne jest aby banery, jeśli są stosowane, były umieszczane tylko na stronach których treść jest silnie powiązana tematycznie z charakterem jego działalności lub jego ofertą. Błędem jest kierowanie reklamy do jak największej liczby przypadkowych odbiorców. W przypadku większej obszerności serwisu na którym firma zamierza emitować reklamę, bardziej zasadne jest umieszczanie banerów na jego podstronach, niż na stronie głównej. Im silniej wyspecjalizowana w danej tematyce i im „głębiej” w serwisie umieszczona jest podstrona wyświetlająca baner, tym mniej osób ją zobaczy. Jednocześnie jednak wzrasta prawdopodobieństwo, że będą to osoby potencjalnie bardziej zainteresowane ofertą, a ostatecznie dotarcie właśnie do takiej grupy dla każdego przedsiębiorstwa jest priorytetem. Mniejsza skala emisji jest również uzasadniona zwykle proporcjonalnym do niej obniżeniem kosztów.

W przypadku małych firm, dysponujących niewielkim budżetem, generalnie kupowanie emisji reklamy banerowej w portalach i sieciach reklamowych nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jej skuteczność, czyli po prostu liczba osób, które kliknęły w reklamę w stosunku do ogólnej liczby wyświetleń, najczęściej pozostaje na bardzo niskim poziomie. Na dodatek te osoby, które odwiedziły witrynę dzięki reklamie, rzadko kończą wizytę kontaktem z firmą czy dokonaniem zakupu. Stąd rozpowszechniająca się opinia o niskiej skuteczności tej formy reklamy, a także jej powolnym ustępowaniu na rzecz prostych, tekstowych linków sponsorowanych. Dla małych przedsiębiorstw, nastawionych na doraźne efekty działań reklamowych, rzadko są one opłacalne.

Nieco przychylniej reklama ta wypada w świetle przeprowadzonych w USA badań. Mówią one o tym, że ocena kampanii banerowych oparta o liczbę wygenerowanych odwiedzin, powoduje niedoszacowanie ich efektywności i nie odwzorowuje rzeczywistego wpływu, jaki wywierają. Tak samo jak w przypadku tradycyjnych reklam, mogą one skutkować zakupem po upływie pewnego czasu. Mówią również, że banery sprawdzają się jako środek nakłaniania już wcześniej pozyskanych klientów do szybszego powrotu na stronę WWW i dokonania kolejnych zakupów. Z tego względu używanie banerów do reklamy marki może być uzasadnione i przynosić efekty. Istotnym problemem, zwłaszcza dla firm dysponujących niewielkim budżetem, jest jednak ogromny koszt takich kampanii, które aby skutecznie promować markę muszą być zakrojona na dużą skalę. Z tego względu o wiele bardziej zasadne jest długotrwałe wyświetlanie banerów na wąsko wyspecjalizowanych serwisach, odwiedzanych przez potencjalnych klientów przedsiębiorstwa, niż podobna reklama w sieciach i portalach.

Copyright © 2007 - 2008